Diese Website verwendet Cookies für Analysen, personalisierte Inhalte und interessenbezogene Anzeigen. Indem Sie diese Website weiter nutzen, erklären Sie sich mit dieser Verwendung einverstanden. Weitere Informationen

Present perfect und present perfect progressive

Ein wichtiges Thema in der 6. Klasse in Englisch sind die Vergangenheitsformen. Genau dazu liefert dieser Artikel Erklärungen und Beispiele.

1. Present perfect

1.1 Bildung

  • Zur Bildung des present perfect verwendet man have bzw. has und das Partizip Perfekt.

have/has + past participle

  • Bei regelmäßigen Verben wird an das Verb –ed gehängt.
  • Bei unregelmäßigen Verben muss die besondere Form gelernt werden. In der Tabelle der unregelmäßigen Verben entspricht dies der 3. Spalte.

Beispiele:

They have arrived in Berlin.
They have gone to Berlin.

1.2 Gebrauch

  • Das present perfect wird verwendet, wenn…
  • man sagen möchte, dass etwas in der Vergangenheit geschehen ist, ohne den Zeitpunkt zu nennen.
  • nur die Auswirkung einer Handlung, also das Ergebnis, von Interesse ist.
  • etwas in der Vergangenheit angefangen hat und bis in die Gegenwart andauert.
  • man sagen möchte, wie oft sich etwas vor dem Zeitpunkt des Sprechens ereignet hat.
  • etwas irgendwann in einem noch andauernden Zeitraum geschehen ist.

Beispiele:

Jane has talked to Susan.
I have tried the cake. I love it.
Mark and Sarah have been married for ten years.
Have you ever been to London? – Yes, I’ve been there twice.
I have had a meeting today.

  • Signalwörter für das present perfect sind:

already
before
ever
never
so far
still not
till (until) now
up to now
yet
not yet
for
since

schon
bisher
jemals
niemals
bisher
immer noch nicht
bis jetzt
bis jetzt
(bis) jetzt
bis jetzt noch nicht
seit (Dauer)
seit (Zeitpunkt)

2. Present perfect progressive

2.1 Bildung

  • Zur Bildung des present perfect progressive verwendet man have oder has + been + die ing-Form des Verbs.

have/has + been + past participle

Beispiel:

It has been raining all morning.

2.2 Gebrauch

  • Das present perfect progressive wird verwendet, wenn…
  • man sagen möchte, dass länger andauernde Handlungen und Situationen, die in der Vergangenheit angefangen haben, noch bis zum Zeitpunkt des Sprechens andauern.
  • man sagen möchte, dass eine Handlung in der Vergangenheit zu Folgen in der Gegenwart geführt hat.
  • man die Handlung oder das Ereignis betonen möchte, das noch andauert. Das present perfect betont eher das Ergebnis einer Handlung.

Beispielsätze:

I have been waiting here all day.
I’m sunburned. I have been lying in the sun for too long.
The participants have been arriving since lunch.

  • Signalwörter für das present perfect progressive:

all (day/ week/…)
for
since
how long?
since when?

den ganzen (Tag/ Woche…)
seit (Dauer)
seit (Zeitpunkt)
wie lang?
seit wann?

  • Since wird benutzt, um den Zeitpunkt eines Ereignisses zu benennen.
  • For wird verwendet, um die Zeitspanne anzugeben.

3.Übungsaufgaben

3.1 Say what some people have been doing all morning.

Example: John/talk to his neighbour; start: 11 o’clock, duration: 3 hours
John has been talking to his neighbour since 11 o’clock. He has been talking for 3 hours.

a) Laura/play tennis; start: 10 o’clock, duration: 4 hours
b) Mr and Mrs Wilson/clean their car; start: 8 o’clock, duration: 2 hours
c) Tim/ read a book; start: 9 o’clock, duration 5 hours
d) Mrs Hunt/ watch TV; start 7 o’clock, duration 1 hour

3.2 Fill in the missing verbs using present perfect progressive

a) They … (to wait) for ages.
b) It … (to snow) all day.
c) He … (to sit) in the corner since breakfast.
d) She … (to not stand) still for two hours.

3.3 Simple present perfect or present perfect progressive?

a) Sally … (to hurt) her head badly.
b) We (to know) her for years. She’s a fantastic neighbour.
c) Peter (to read) for hours. He will get bad eyes some day.
d) For how long … they … (to be married)? - I’m not sure but at least for 15 years.
e) It is so hot today. The sun … (to shine) since 10 o’clock.
f) Be careful with the cookies. I … (to take) just … the cookies out of the oven.
g) … you ever … (to be) in love?

4. Lösungen zu den Übungsaufgaben

3.1

a) Laura has been playing tennis since 10 o’clock. She has been playing for 4 hours.
b) Mr and Mrs Wilson have been cleaning their car since 8 o’clock. They have been cleaning (it) for 2 hours.
c) Tim has been reading a book since 9 o’clock. He has been reading for 5 hours.
d) Mrs Hunt has been watching TV since 7 o’clock. She has been watching for 1 hour

3.2

a) They have been waiting for ages.
b) It has been snowing all day.
c) He has been sitting in the corner since breakfast.
d) She hasn’t been standing still for two hours.

3.3

a) Sally has hurt her head terribly.
b) We have known her for years.
c) Peter has been reading for hours.
d) For how long have they been married? – I’m not sure but at least for 15 years.
e) It is so hot today. The sun has been shining since 10 o’clock.
f) Be careful with the cookies. I have just taken the cookies out of the oven.
e) Have you ever been in love?

Zurück nach oben Zurück: Der unbestimmte Artikel Vorwärts: Der verneinte Satz